Lagu Nasyid Jihad


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

...Palestine Will Be Free...(Maher Zain)

Sunday, March 1, 2009

Uyghur-Telah Lama Terancam di China


Pernah mendengar perihal masyarakat Uyghur di negara China? Kelompok masyarakat ini tinggal di wilayah Xinjiang atau wilayah autonomi Uyghur yang terletak di barat daya negara China dan merangkumi kira-kira 1 per 6 dari keseluruhan negara China. Lebih dari 8 juta penduduknya beragama Islam dan ini menjadikan wilayah Xinjiang terdiri dari masyarakat majoriti Islam.


Wilayah autonomi Xinjiang dibentuk pada 1 Oktober 1955 oleh Parti Komunis China. Tarikh ini juga bersamaan dengan Hari Kebangsaan negara China yang disambut saban tahun. Sebelum tarikh ini, Xinjiang telah mendapat kemerdekaan mereka dari kerajaan China antara tahun 1944 dan 1949. Wilayah yang diperoleh oleh kaum Uyghur seterusnya dinamakan Republik Turkestan Timur. Hingga kini masih ada negara luar yang gemar merujuk wilayah ini sebagai Turkestan Timur, Turkesten China atau Sin Kiang berbanding wilayah Xinjiang. Kini, wilayah ini bersempadan dengan negara-negara seperti Mongolia, Kazakhstan, Afghanistan, Pakistan dan India.


Perbezaan antara masyarakat China lain dan Uyghur bukan hanya pada majoriti mereka yang beragama Islam tetapi turut melibatkan aspek bahasa, kesenian serta muzik yang berbeza. Bahasa yang dipertuturkan kaum Uyghur dikatakan berasal dari cabang bahasa Turkic iaitu bahasa Ulralo-Altaic. Di bawah Undang-undang Wilayah Autonomi untuk Warganegara Minoriti, kaum Uyghur diberi kebasan untuk menggunakan bahasa entik mereka sendiri dalam mendidik anak-anak, mengamalkan agama serta memperkembangkan budaya mereka. Walau bagaimanapun, pengajaran bahasa dan kebudayaan Uyghur sedikit demi sedikit mula terancam dan terhapus apabila kerajaan China mengeluarkan arahan supaya semua sekolah yang pada asalnya boleh dibina walapun oleh kaum minoriti, digabungkan di bawah sistem pendidikan China.


Perlu diketahui, Xinjiang adalah salah satu dari wilayah autonomi di negara China yang sering berlaku pergolakan akibat penindasan politik dan agama. Selain Xinjiang, Tibet juga mendakwa ditindas oleh pihak pemerintah. Wilayah Xinjiang sebenarnya tidak memperoleh pembangunan yang sekata dari pihak pemerintah. Ekonomi mereka dipegang oleh kaum China Han yang turut sama menindas apabila memilih mereka yang boleh berbahasa Mandarin sahaja untuk memegang jawatan-jawatan dalam sektor tersebut. Rentetan dari permasalahan ini, wujudlah kumpulan pejuang pemisah yang berusaha membela nasib dan masa depan kaum Uyghur iaitu Parti Turkestan Timur.


Semasa penguasaan Parti Komunis China dahulu, masyarakat Uyghur sering ditekan dan dihalang dari mengamalkan ajaran Islam. Walau bagaimanapun, mereka masih berjaya bertahan dan melakukan amal ibadah secara tersembunyi. Tidak hairanlah, kesan penindasan tersebut telah mewujudkan sebilangan kecil golongan sufi dalam kalangan masyarakat Uyghur.


Sekarang, pihak kerajaan China sering menggunakan alasan pengganas dan penentang kerajaan bagi membenarkan penahanan serta penindasan yang dilakukan terhadap lebih seribu orang kaum etnik Uyghur sepanjang tahun 2008 yang lalu. Mereka ini belum termasuk sebilangan penduduk Islam Uyghur yang sedang ditahan di Penjara Guantanamo, Cuba dan sukar mendapat hak pembebasan walaupun selepas dibicarakan oleh Mahkamah Pengadilan Amerika Syarikat. Semasa Sukan Olimpik berlangsung di Beijing pada tahun lepas, kerajaan China telah memberi kata peringatan kepada dunia agar berhati-hati dengan masyarakat Uyghur. Mereka sedari awal telah dilabelkan sebagai pengganas yang bakal mengganggu perjalanan temasya sukan tersebut.

Di sini kita boleh bandingkan persamaan yang wujud antara kerajaan berfahaman komunis yang pernah memerintah negara China dan Kemboja. Idea komunism tajaan Yahudi ini telah jelas menuntut pepecahan dan kemusnahan dalam beragama. Kini, kesannya tetap terasa dan masyarakat Uyghur terus terseksa di bawah pemerintahan yang kian menghapus etnik mereka. Lihat video di bawah, kenali perjuangan Uyghur di bumi China.
Wardah bt Abdul Rahman
Aktivis Skuad Penyelamat Aqidah(SPAQ)







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...