Lagu Nasyid Jihad


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

...Palestine Will Be Free...(Maher Zain)

Wednesday, May 26, 2010

Siri kedua Kelas Bahasa untuk anak Rohingya bakal bermula


Alhamdulillah. Kelas bahasa untuk anak-anak Rohingya di Bagan Ajam, Pulau Pinang telah berakhir pertengahan bulan Mei ini. Jangka masa 3 bulan dengan dana yang diberikan oleh UNHCR melalui NGO Muslim Aid telah digunakan dengan sebaiknya oleh petugas ataupun fasilitator yang terlibat. 29 Mei ini pula akan diadakan majlis penutup bagi menghargai penglibatan para petugas dan pelajar yang menghadiri kelas ini.

3 bulan dengan anggaran 12 minggu dan bersamaan dengan 12 kali kelas bukanlah suatu masa yang panjang untuk dicurahkan semaksima ilmu bahasa Melayu yang ada pada diri fasilitator. Walaupun begitu, anak-anak Rohingya ini masih bertuah dan memiliki kelebihan tersendiri memandangkan fasilitator yang mereka panggil cikgu ini sememangnya sedang di’siap’kan di Maktab Perguruan Persekutuan Pulau Pinang (IPPPP) sebelum keluar mengajar anak bangsa yang menagih didikan di sekolah-sekolah kebangsaan di luar. Syabas buat fasilitator yang terlibat!

Seperti yang dibincangkan, kelas bantuan untuk anak-anak Rohingya akan diteruskan untuk 3 bulan lagi dengan penambahan subjek kedua iaitu Matematik. Pihak UNHCR yang datang memantau perkembangan kelas sebelum ini telah menunjukkan respon positif dan mempelawa supaya kelas bahasa ini terus disambung. Fasilitator serta pelajar yang terlibat juga memberikan tindak balas yang serupa.

Walau bagaimanapun, sedikit rombakan juga berlaku yang melibatkan organisasi yang akan meneruskan projek ini. Melalui pengalaman berorganisasi serta kemahiran mengendalikan kelas secara bersiri, keseluruhan organisasi baru kini dilepaskan kepada fasilitator dari IPPPP. Harapan kami dari Koordinator 1 dan 2 projek kelas bahasa yang baru berlalu, semoga perencanaan kelas yang akan datang berjalan lancar. Pesan saya di akhir pertemuan bersama fasilitator, “Usaha supaya ada peningkatan dalam diri sendiri untuk 3 bulan yang akan datang. Pastikan 3 bulan yang akan datang lebih baik dari yang sebelum ini dan jangan hanya memandang aspek pendidikan sahaja sebagai satu jalan untuk membantu mereka.”

Teringat semula di permulaan perkenalan saya dengan etnik Rohingya di Chowrasta. Siapa sangka dengan dorongan suami dan perkenalan tersebut, kami sama-sama berbincang dengan A. Mat dari Muslim Aid untuk berpadu tenaga membantu anak-anak Rohingya di Pulau Pinang. Usaha kami pula disambut baik oleh aktivis muda-TERAS merangkap fasilitator dari IPPPP. Alhamdulillah, semoga Allah terus membantu hambaNya yang berkorban membantu saudara seagama yang lain.

Koordinator 1

Program Kelas Bahasa Rohingya Pulau Pinang Feb-Mei 2010

Wardah bt Abdul Rahman, Perak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...